FOTO: DRUŠTVENE MREŽE
Vitaminom D u borbi protiv demencije
18.03.2023. | 20:34 Dodaj BL Portal kao Google izvorZa one sa Alchajmerovom bolešću, najrasprostranjenijim tipom demencije pri kome mozak prestaje da funkcioniše na način na koji je funkcionisao, izazivajući time probleme sa pamćenjem, kao i osnovnim aktivnostima tokom dana, konačno ima dobrih vijesti.
Iako u fazi istraživanja, otkriveno je da vitamin D može pozitivno uticati na sprečavanje nastanka i razvoja ove bolesti. Do kojih zaključaka su došli naučnici američkog instituta i na koji način se ova bolest može sprečiti?
U ranim fazama ove bolesti, koja se i danas smatra neizlječivom, znaci demencije mogu biti jedva vidljivi i odražavati se tek na kratkoročnu memoriju, dok se u kasnijim stadijumima simptomi pogoršavaju, te čak i osnovne dnevne aktivnosti poput kuvanja čaja ili odlaska u prodavnicu mogu predstavljati izazov kako za oboljelog, tako i za članove njegove porodice.
Ipak, dobre vijesti stižu sa američkog univerziteta Taftsa, koji su uočili da mozak ljudi sa poteškoćama u kognitivnim procesima funkcioniše bolje pri višoj koncentraciji vitamina D u organizmu, a tačnije pri dugoročnoj upotrebi ovog vitamina. Naučni tim ovog univerziteta nije prvi koji je video povezanost ishrane i moždanih funkcija – i ranije su eksperti iz oblasti neurologije istraživali na koji način nutrijenti utiču na rad ljudskog mozga, iako su tada u fokusu bili pacijenti koji su vitamin D koristili kratkotrajno.
Naučnici su ovaj put otišli korak dalje i analizirali obrasce moždanog tkiva 209 učesnika projekta “Pamćenje i starenje” (“Memory and Aging”) projekta ne bi li razotkrili da li u njima postoji prisustvo vitamina D, i ukoliko da, u kojoj koncentraciji. Vitamin D su tražili u četiri oblasti mozga – od kojih se u dvije primjećuju značajne izmene pri Alchajmerovoj bolesti, u jednoj pri pojedinim oblicima demencije i u jednoj koja ni na koji način nije povezana sa kognitivnim poremećajima. Istraživanje je pokazalo zanimljive rezultate, vitamin D se našao u sve četiri oblasti mozga, pritom u visokoj koncentraciji, iz čega je naučni tim izveo zaključak da visoka koncentracija vitamina D umanjuje rizik od nastanka demencije i kognitivnih poremećaja.
Prevencija Alchajmerove bolesti – neprestano učenje i upotreba vitamina D
Za nastanak Alchajmerove bolesti odgovorni su brojni faktori: nizak nivo supstanci koje učestvuju u prenosu nervnih impulsa, onkološka oboljenja mozga, pa čak i trovanje toksičnim metalima. Ipak, prema dosadašnjim istraživanjima u oblasti neurologije, najznačajniji faktor za nastanak i razvoj ovog (za sada) neizlječivog oboljenja jeste genetska predispozicija, a najranjivija kategorija su stariji ljudi uzrasta preko 65 godina, iako pogađa i populaciju u srednjim godinama.
Prevencija nastanka ovog oboljenja leži u neprestanom učenju, aktivnom ličnom i profesionalnom razvoju i fizičkoj aktivnosti čak i u poznom dobu (naravno, u skladu sa opštim zdravstvenim stanjem), ali i upotrebi vitamina D, koji potpomaže apsorpciju kalcijuma i fosfora koji su odgovorni za čvrstinu kostiju i rad mozga. Takođe, vitamin D umanjuje i rizik od nastanka drugih oboljenja, poput atero-skleroze i kardio-vaskularnih bolesti, poboljšava raspoloženje i olakšava simptome depresivnih stanja, ali i učestvuje u normalizaciji telesne mase.
Doza vitamina D zavisi od mnogobrojnih faktora: pola, uzrasta, rase i godišnjeg doba, a za većinu ljudi preporučena dnevna doza iznosi između 400 i 800 jedinica. Naravno, sa unosom suplementacije treba biti obazriv budući da se pojedinim kategorijama ne preporučuje unos određenih vitamina i minerala, a konsultacija sa lekarom i farmaceutom prvi je korak u ovom procesu koji ni u kom slučaju ne smije biti zanemaren.
