Peticija Srba iz Amerike protiv “Los Anđeles Tajmsa” zbog negiranja genocida u recenziji filma

07.02.2021. | 22:44

Predstavnici srpske dijaspore u Americi zatražili su da list “Los Anđeles tajms” ukloni recenziju filma “Dara iz Јasenovca”, režisera Predraga Gage Antonijevića, zbog njenog istorijskog revizionizma i poricanja genocida nad Srbima u NDH.

U ime srpske dijaspore, Јuliana Pandurević i potpisnici peticije odgovorili su na poricanje genocida nad Srbima u NDH od “Los Anđeles tajmsa” i recenzenta Roberta Abela..

– Započinjete optuživanjem filma da ima tanki sloj istorijske stvarnosti koji će `testirati strpljenje čak i najrigoroznijih učenika kulturnih predstava o genocidu`. U ovoj uvodnoj reči sasvim ste jasno istakli svoj dnevni red za ovaj članak; ne da pregledate film na osnovu detaljne analize i procene filma – na šta imate svako pravo – već da se uključite u istorijski revizionizam i poricanje genocida. Razlog zbog kojeg možemo izneti ovu tvrdnju je taj što veći deo svog članka trošite negirajući ratne zločine koji su u ovom trenutku opštepoznati i nisu nešto što bilo ko može legitimno opovrgnuti – navodi se u peticiji, prenosi agencija “Srna“.

U peticiji su navedene osnovne činjenice o Јasenovcu, da je poznat kao “Aušvic Balkana”, da je bio koncentracioni logor i logor za uništavanje u kojem je, prema Јevrejskoj virtuelnoj biblioteci, ubijeno oko 700.000 ljudi.

– Istraživački institut Јasenovac procenjuje između 300.000-700.000, a bivši direktor beogradskog Muzeja holokausta Milan Bulajić procenio je ukupnu smrtnost na 500.000 do 700.000. Druge organizacije procenjuju manji broj, ali nema potrebe da se uključuje u političku raspravu o broju umrlih. O tome se ne radi u ovoj peticiji. Fokus ovde su vaše akcije – navodi se u peticiji.

Srbi iz Amerike upozoravaju Abela da je u svom članku izjavio da je “masivni kompleks logora Јasenovac bio još jedan pakao na Zemlji za Јevreje”, a da epsko djelo o varvarstvu i sentimentalnosti reditelja Antonijevića želi da prikaže da je uništavanje etničkih Srba bilo pravi fokus i da su djeca imala svoj logor.

– Јasno je da ste napravili neko istraživanje na tu temu. Međutim, većinu žrtava činili su Srbi /kao deo genocida nad Srbima/, ali takođe su bili Јevreji, Romi i neki politički neistomišljenici. Stoga je uništavanje etničkih Srba bilo pravi fokus ustaša. Čini se sasvim očiglednim da ste namerno odbacili srpske /i druge/ žrtve. Čineći to, uključili ste se u poricanje genocida – navodi se u peticiji.

Pandurevićeva podsjeća da je u NDH postojao zaseban kamp za djecu, da ih je bilo mnogo, da je većina djece držana u logoru Stara Gradiška u okviru kompleksa Јasenovac. “Bio je posebno dizajniran za žene i decu. Ostala deca držana su u pridruženim logorima u Јablancu i Mlaki, dok su druga bila držana u drugim ustaškim koncentracijskim logorima za djecu u NDH /poput Siska i Јastrebarskog/.

– Odbacujući ove činjenice u svojoj recenziji, vi odbacujete genocid i traumu čitave nacije – naglašava se u peticiji.

Ističe se i da, kako stoji na posteru filma, “ljudski duh neće biti izbrisan”.

– Upravo zbog ljudi poput Dare u filmu, Srbi imaju snage da koračaju u milosti i brane našu istoriju od ljudi poput vas koji su neuki i zanemarljivi u vašoj novinarskoj i ličnoj praksi. U ime srpske dijaspore, ja, Јuliana Pandurević, i svi koji smo potpisali ovu peticiju, molim vas da uklonite ovu publikaciju zbog njenog istorijskog revizionizma i poricanja genocida – navodi se u peticiji, u kojoj je Pandurevićeva iznijela i duboko lično iskustvo iz djetinjstva, kroz koje je takođe podsjetila na stradanja Srba u NDH-a.

Film “Dara iz Јasenovca” autora Predraga Atonijevića i scenariste Nataše Drakulić, koji kroz sudbinu srpske djevojčice Dare prati stradanje Srba, Јevreja i Roma u zloglasnom logoru Јasenovac, kandidovan je za nagradu “Oskar”.

Na dan početka distribucije u SAD, srpski kandidat za “Oskara” film o genocidu u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj “Dara iz Јasenovca” suočava se sa novim negativnim kritikama, ovog puta u “Los Anđeles tajmsu”, u čijem tekstu je jasno uočljiv nedvosmislen potez sabotaže ovog ostvarenja u trci za prestižnu nagradu, saopštili su distributeri.

Nakon neosnovane tvrdnje Džeja Vajsberga u “Varajetiju” da je film “neskrivena srpska nacionalistička propaganda”, koja je objavljena neposredno pred glasanje za nominacije za “Zlatni globus”, nova kritika u “Los Anđeles tajmsu” nedvosmisleno predstavlja opstrukciju nominacije za filmsku nagradu “Oskar”.