Teorija zaokuplja pažnju naučnika: Crne rupe kao izvor energije naprednih civilizacija

18.08.2021. | 15:50

Naučnu javnost zaokuplja najnovija teorija po kojoj su crne rupe zapravo energetski izvor za naprednije civilizacije van Sunčevog sistema.

Nova studija tajvanskih naučnika pokušava da odgovori na dilemu oko Dajsonove sfere – radi se o hipotezi po kojoj vještačke megastrukture oko neke zvijezde proizvode infracrveno zračenje koje se otpušta u obliku topline.

Koncept Dajsonove sfere datira iz šezdesetih godina proteklog vijeka, a popularizovao ga je fizičar Frimen Dajson kao potencijalno rješenje za problem potrošnje energije koja prevazilazi mogućnosti planete na kojem živi neka civilizacija.

Riječ je o zamišljenoj tehnologiji koja je izgrađena oko neke zvijezde u obliku megastrukture, a koja koristi energiju te zvijezde kao izvor energije za čitavu civilizaciju. Naučnici su u novoj studiji razmatrali izvor energije jako razvijene Tip Dva ili Tip Tri civilizacije, koje prevazilaze zemaljsku civilizaciju.

Njima bi bio potreban energetski izvor moćniji od njihovog Sunca, napisali su naučnici.

“Akrecijski disk” i “relativistički mlazovi” mogli bi biti potencijalni izvori energije za Tip Tri civilizaciju. Rezultati do kojih su došli naučnici sugerišu da “akrecijski disk” crne rupe čija masa je na nivou zvjezdane može dati stotinu puta više svjetlosti nego primarna zvijezda.

“Akrecijski disk” je pojam u astronomiji, a odnosi se na strukturu koja nastaje kada se materijal počne kretati orbitalno oko nekog masivnog tijela /najčešće zvijezda/ usljed gravitacije.

Naučnici sa Tajvana, predvođeni astronomom Tiger Ju-Jang Hsiaom sa nacionalnog univerziteta Sing Hua, postavili su pitanje: Šta ako je Dajsonova sfera izgrađena oko crne rupe – da li ona radi i kako bismo je mogli otkriti iz našeg ugla svemira, odnosno sa Zemlje?

Crne rupe najpoznatije su po svom izrazito moćnom gravitacionom polju koje proguta sve što mu se približi dovoljno blizu. Ispostavilo se da postoji nekoliko procesa u “ekstremnoj okolini” oko crne rupe iz kojih postoji mogućnost prikupljanja energije.

Tajvanski naučnici proučili su te procese, odnosno “akrecijski disk” materijala koji se vrti oko crne rupe koji je superzagrijan trenjem do više miliona stepeni Celzijusa, zatim Hokingovo zračenje, odnosno teoretsko zračenje koje otpuštaju crne rupe i koje je prvi pomenuo fizičar Stiven Hoking.

Hsiao i njegovi kolege smatraju da bi sfera oko crne rupe, koju čini konstelacija satelita, mogla egfikasno da prikuplja energiju.

Supermasivna crna rupa u našoj galaksiji ima masu četiri miliona puta veću od našeg Sunca. Naučnici procjenjuju da bi na preteći te procese mogli da dobijemo i informacije o drugim civilizacijama.

Ako bi Dajsonova sFera neke civilizacije prikupljala i ostale tipove energije, a ne samo elektromagnetsko zračenje, npr. kinetičku energiju pomenutih mlazova sa polova crnih rupa, ukupna prikupljena energija bila bi otprilike veća još pet puta. Takve megastrukture mogle bi se otkriti na višestrukim valnim dužinama – toplije Dajsonove sfere bile bi vidljivije na ultraljubičastom spektru, a hladnije na infracrvenom, prenosi “Sajens alert”.

Oznake: Crne rupe