Naučnici ubacili ljudski gen u mozak majmuna, rezultat iznenađujuć

23.11.2020. | 21:06

Naučnici su uspjeli da uvećaju mozak majmuna tako što su u njega „umetnuli“ ljudski gen u eksperimentu koji podsjeća na film „Planeta majmuna“.

Tokom studije, japanski i nemački naučnici su ubrizgali gen nazvan ARHGAP11B, zadužen za matične ćelije u ljudskom mozgu, u fetuse majmuna marmozeta, navodi se u saopštenju o istraživanju.

Oni su otkrili da je mozak primata ubrzo postao sličniji čovjeku – razvio je veći, napredniji neokorteks, navodi se u studiji objavljenoj u časopisu Sajens u junu.

Neokorteks je duboko izbrazdani spoljni sloj mozga koji je uključen u procese razmišljanja, zadužen je za jezik, svjesnu misao i druge važne funkcije.

Gen ARHGAP11B je možda prouzrokovao širenje neokorteksa tokom ljudske evolucije, smatraju istraživači, a utvrđeno je da genetski modifikovani mozgovi marmozeta oponašaju prirodne nabore, brazde i udubljenja u ljudskom mozgu, što je evoluciona osobina ljudi koja je dovela do povećanjea površine neurona (nervnih ćelija).

Prema slikama koje su objavili istraživači, modifikovani mozak majmuna se gotovo udvostručio za oko 100 dana razvoja fetusa.

„Otkrili smo da je neokorteks uobičajenog mozga majmuna marmozeta zaista uvećan i da je površina mozga izbrazdanija“, rekao je autor studije Mihael Hajde sa Instituta za molekularnu ćelijsku biologiju i genetiku Maks Plank.

Istraživači su ovaj postupak izveli kod sedam fetusa marmozeta ali su odlučili da pobace fetuse majmuna zbog nesagledivih posljedica, navodi se u saopštenju, prenosi”Sputnik”..

Studija, koju su sproveli Institut za molekularnu ćelijsku biologiju i genetiku Maks Plank i Centralni institut za eksperimentalne životinje u Japanu, podseća na film „Uspon planete majmuna“ iz 2011. godine, u kojem se rasa genetski modifikovanih primata okrenula protiv ljudi i zavladala Zemljom.