Zanimljiva saznanja novog istraživanja: Naučnici otkrili tajnu mozgova pčela

29.03.2021. | 14:08

Pčele imaju znatno veću gustinu moždanih ćelija, čak i u poređenju s mozgovima malih ptica koje su poznate po velikoj gustini neurona, pokazalo je novo istraživanje.

Naučnici su upoređivali veličinu i težinu mozgova raznih insekata koji sadrže nezavisne specijalizovane regije za obradu vizuelnih informacija, zvukova, mirisa, pa čak i memorije. Međutim, veličina mozga, bilo kod insekata ili kod kičmenjaka, poput ptica i sisara, ne daje uvijek realnu predstavu o njegovoj snazi. Razlog je i to što neke životinje – posebno one koje lete, poput ptica, imaju gušće zbijene neurone kako ih mozak svojom veličinom i težinom ne bi ometao u letu.

Profesorka Rebeka Kiting Godfri sa Univerziteta u Arizoni i njen tim, proučavali su mozak insekata koristeći nedavno razvijenu tehniku za brojanje moždanih ćelija. Izdvojili su mozak 450 insekata koji spadaju u 32 različite vrste, uključujući pčele, ose, mrave i neke vrste muva, piše časopis Nju sajentist.

Pčele po gustini moždanih ćelija sličnije pticama

Naučnici su već ranije utvrdili da je gustina moždanih ćelija ptica veća nego kod ljudi. Time se objašnjava zašto su neke ptice, poput vrana ili sivih papagaja, toliko inteligentne da imaju čak i svijest o sebi i kognitivne sposobnosti djeteta i mogu da rješavaju složene zadatke u više koraka. Visoka inteligencija je uglavnom svojstvena pticama koje su izrazito društvene.

Svaki mozak je bio samljeven i natopljen rastvorom koji oslobađa jezgra svake moždane ćelije. Zatim su dodali boju od koje jezgra postaju fluoroscentna, što im je omogućilo da ih izbroje u malom uzorku, pod posebnim epifluorescentnim mikroskopom koji koristi ultraljubičasto svjetlo. Na osnovu tih uzoraka konačno su procijenili broj neurona u cijelom mozgu određene vrste.

Istraživači su otkrili da su neke pčele, posebno one iz roda Augochlorella, imale vrlo veliki broj neurona u poređenju s veličinom mozga – oko dva miliona po miligramu. To je više i od broja neurona koji imaju male ptice, poput kraljića (Regulus regulus), koji ima oko 490.000 ćelija po miligramu.

Sa druge strane, mravi, u poređenju s pčelama i osama, imaju mali mozak i relativno malo moždanih ćelija. Jedna vrsta mrava analizirana u studiji imala je samo 400.000 ćelija po miligramu.

Ipak, naučnici smatraju da je vjerovatnije da razlika u broju moždanih ćelija kod insekata nema mnogo veze s nečim što bi se moglo nazvati inteligencijom. To je hipoteza koju tek treba ispitati. Jedna od učesnica istraživanja sa Univerziteta u Arizoni, Vulfila Gronenberg, smatra da letećim insektima više neurona vjerovatno treba kako bi osnažili njihov vid potreban za let.

“Tkivo mozga je skupo u energetskom smilu, pa ako vam ne treba, nećete ga ni imati”, navodi Gronenberg.

“Kod ptica su uočene prilično guste moždane strukture, a neke pčele imaju sličnu gustinu”, kaže profesorka Godfri, mada priznaje da ih je iznenadio izrazito nizak broj moždanih ćelija kod mrava, piše RTS.

Oznake: Pčele, Tajna