Matične ćelije pretvorene u kost pomoću zvučnih talasa za samo pet dana

24.02.2022. | 22:32

U novoj studiji naučnici su uspjeli korišćenjem visokofrekventnih zvučnih talasa da pretvore matične ćelije u koštane za samo pet dana, sprovodeći desetominutne stimulativnim tretmanime jednom dnevno.

Matične ćelije imaju supermoć pretvaranja u bilo koji drugi tip ćelija u organizmu koji je uništen tokom procesa starenja, bolesti, povreda i sl.

One su izvor svih ćelija tijela, a ova sposobnost regeneracije oštećenih tkiva čini ih jedinstvenim u medicini.

Kako bi se postigli odgovarajući rezultati, potrebno je ciljano manipulisati matičnim ćelijama.

U novoj studiji naučnici su uspjeli korišćenjem visokofrekventnih zvučnih talasa da pretvore matične ćelije u koštane za samo pet dana, sprovodeći desetominutne stimulativne tretmane jednom dnevno.

Istraživači se nadaju da bi pomoću ove tehnike, koja ima nekoliko prednosti u odnosu na one koje se danas koriste, mogli da podstaknu obnovu kostiju koje su oštećene zbog metastaza raka ili drugih degenerativnih bolesti.

“Zvučni talasi skraćuju vrijeme tretmana koje je obično potrebno kako bi matične ćelije počele da se pretvaraju u koštane ćelije“, napominje Ejmi Gelmi, viši naučni saradnik na australijskom Kraljevskom tehnološkom institutu u Melburnu.

“Ova metoda takođe ne zahtijeva nikakve posebne lijekove za ‘kost’ i veoma se lako primjenjuje na matične ćelije“, dodaje Gelmi.

Pristup se zasniva na višegodišnjem radu na modifikovanju materijala zvučnim talasima iznad frekvencija od 10 megaherca, što su mnogo veće frekvencije nego što su istraživači ranije koristili u ovakvim eksperimentima. Ovdje je korišćen mikročip za transformaciju matičnih ćelija nanijetih na silikonsko ulje preko ploče za uzgoj kultura, prenosi “B92”.

Drugi eksperimentalni procesi u ovoj oblasti su imali određeni uspjeh, ali su takođe komplikovani za postavljanje, skupi za upravljanje i teški za umnožavanje ćelija. Oni takođe zahtijevaju matične ćelije izvađene iz pacijentove koštane srži, što je veoma bolan postupak.

Ovaj novi pristup predstavlja poboljšanje u svim aspektima. Istraživači su potvrdili da radi sa više vrsta matičnih ćelija, uključujući matične ćelije dobijene iz masti čije izvlačenje nije tako bolno.

“Možemo da koristimo zvučne talase da primijenimo tačnu količinu pritiska na pravim mjestima na matične ćelije, da pokrenemo proces promjene“, kaže hemijski inženjer Lesli Jeo.

“Naš uređaj je jeftin i jednostavan za upotrebu, tako da se lako može povećati za istovremeno tretiranje velikog broja ćelija – od vitalnog značaja za efikasan inženjering tkiva“, dodaje inženjer.

Teoretski, ovaj pristup bi trebalo da funkcioniše i van ograničenih laboratorijskih uslova, ali naučnici će to morati tek da dokažu. Ukoliko uspiju da povećaju količinu dobijenih ćelija, postoji više načina da se ova tehnika koristi kao tretman, kažu u timu.