Černobilj: Dijelovi reaktora i dalje tinjaju

08.05.2021. | 10:27

Prije punih 35 godina dogodila se katastrofalna nesreća u nuklearnoj elektrani u Černobilju, koja je bila prva, a do danas je ostala i najveća katastrofa povezana s jednom nuklearnom centralom.

Ova se “okrugla” godišnjica poklopila s novim nezgodnim otkrićem ukrajinskih naučnika koji rade na projektu rastavljanja ostataka nuklearnog reaktora u Černobilju.

Oni su naveli kako su njihovi senzori u jednoj nepristupačnoj sobi unutar bivše Memorijalne elektrane Vladimir Iljič Lenjin na sjeveru današnje Ukrajine otkrili neuobičajeno visoke (i rastuće!) koncentracije emitiovanih neutrona. Neutroni su posljedica procesa nuklearne fizije, odnosno radioaktivnog raspada čestica, pa se sada sumnja da negdje u ruševinama i dalje postoji određena količina urana, nekadašnjeg goriva ove elektrane, koji i dalje tinja, piše “Bug“.

“Kao žar u ugašenom roštilju”, opisao je situaciju Nil Hajat, nuklearni hemičar sa univerziteta u Šefildu.

Trenutno je oko ovog slučaja mnogo nepoznanica, ali niko ne može da isključi mogućnost neke nove nesreće. Broj neutrona koje senzori očitavaju polako raste, pa je vrlo vjerovatno da se još nekoliko godina ništa neće dogoditi. Naučnici sada pokušavaju da utvrde hoće li ova tinjajuća reakcija sama od sebe stati, ili će eskalirati do nivoa na kojoj bi trebalo intervenisati kako bi se spriječila neka nova černobiljska katastrofa.

Novo zračenje neutrona otkriveno je uprkos tome što je u novembru 2016. godine 1,5 milijardi evra vrijedan “sarkofag” postavljen preko centrale, s ciljem stabilizacije uslova unutar nje i zaustavljanja mogućih reakcija.

Ali, u posljednje četiri godine na mjestima je izmjereno dvostruko veće zračenje nego prije, pa se pretpostavlja da je uzrok tome sušenje nuklearnog goriva do kojeg sada ne može da dopre kiša.

Međutim, naučnici još u to nisu sigurni niti znaju kako bi taj mehanizam mogao da funkcioniše. U svakom slučaju najavljuje se dalje pomno praćenje situacije jer prijetnju nove nuklearne katastrofe ne misle da ignorišu.

Oznake: Černobilj, Reaktor